نرم افزار آماری من کندال (MAN KENDAL)

اولین گام در راستای تعین پایایی یک متغیر، مشاهده ی نمودار سری زمانی آن است. اما ناپایایی برخی از متغیرها از روی نمودارهای آن ها به صراحت مشخص نمی شود. بنابراین از آزمون های آماری برای این منظور استفاده می شود.

 گاه ممکن است یک سری زمانی در عین حال که دارای روند زمانی است، حول این روند زمانی پایا می باشد. از این روی بحث روندهای تصادفی و قطعی پیش می آید. سری زمانی دارای روند قطعی است که مسیر کلی حرکت آن در طول زمان کاملا مشخص و قابل پیش بینی باشد. اما اگر روند یک متغیر در طول زمان به طور تصادفی تغییر کند، به گونه ای که مسیر حرکت آن قابل پیش بینی نباشد، این متغیر دارای روند تصادفی است

آزمون تعیین روند به دو نوع تقسیم بندی می شود(پارامتریک و غیرپارامتریک)

آزمون من کندال(MANN KENDALL) یک آزمون غیرپارمتریک برای اثبات وجود روند در سری است. در سال های اخیر بسیاری از پژوهشگران از این آزمون به عنوان بهترین گزینه برای بررسی وجود روند در داده ها استفاده کرده اند.



  آزمون آماری من کندال:

آزمون ناپارامتری من- کندال ابتدا توسطMann  (1945) ارائه و سپس توسط  Kendall(1975) بر پایه رتبه داده ها در یک سری زمانی بسط و توسعه یافت. 

این روش به طور متداول و گسترده ای در تحلیل روند سری های هیدرولوژیکی و هواشناسی بکار گرفته می شود. از نقاط قوت این روش می توان به مناسب بودن کاربرد آن برای  سری های زمانی که از توزیع آماری خاصی پیروی نمی کنند اشاره نمود. اثرپذیری ناچیز این روش از مقادیر حدی که در برخی از سری های زمانی مشاهده می گردند نیز از دیگر مزایای استفاده از این روش است. فرض صفر این آزمون بر تصادفی بودن و عدم وجود روند در سری داده ها دلالت دارد و پذیرش فرض یک  (رد فرض صفر) دال بر وجود روند در سری داده ها می باشد.

این آزمون در سال ۱۹۸۸به وسیله سازمان جهانی هواشناسی  (WMO)پیشنهاد شد و در بررسی معنی داری روند سری های اقلیمی به کرات و در موارد مختلف استفاده شده است.

این آزمون به دو روش محاسبه میشود:

1-      آزمون آماره (T) من-کندال

2-      آزمون نموداری من-کندال

 

برنامه کامپیوتری آزمون گرافیکی من کندال

برای تعیین نقاط جهش و بررسی روند یک سری زمانی این برنامه کامپیوتری در نرم افزار اکسل نوشته شده است 

توسط این برنامه شما میتوانید تشخیص دهید که سری زمانی(آمار) : 

ایستا است یا دارای روند ؟

روند افزایش است یا کاهشی ؟

آیا در سری زمانی جهش از میانگین رخ داده است یا نه؟ 

 

  دریافت برنامه من کندال   


دریافت تفسیر روش گرافیکی من کندال

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد